Jump to content
Panosz

Kινητηρας Με Turbo...Πως Να Του Φερθειτε

Recommended Posts

Τουρμπο...μια τεχνολογια που ολοενα βλεπουμε να υιοθετειται απο τις αυτοκινητοβιομηχανιες σε οχηματα μαζικης παραγωγης.

Αρχικα (πριν καποια χρονια) βλεπαμε εφαρμογη των τουρμπο σε κινητηρες μεγαλου κυβισμου. Διαφοροι παραγοντες (οπως η αναπτυξη στον τομεα υλικων μεταλλων, προγραμματισμου & την ελευση του direct/high precision injection) επετρεψαν την ολοενα αυξημενη χρηση της τεχνολογιας αυτης.

Πλεον βλεπουμε εταιριες με παραδοση στα ατμοσφαιρικα μοτερ να μπαινουν δυναμικα στο παιχνιδι της υπερπληρωσης και να εισαγουν νεα τουρμπο μοτερ (βλεπε BMW με τον 3λιτρο διτουρμπινο, τον V8 twin turbo που εξοπλιζει τις //Μ και τον νεο τρικυλινδρο 1500 που ερχεται σε μελλοντικο μοτερ). Η Μερσεντες Benz ανακοινωνει καταργηση του "ακριβου" κομπρεσορα και επιστροφη στα τουρμπο. Το πραγματικο παρτυ ομως γινεται απο Grοup-Vag που εφαρμοζει την τεχνολογια αυτη σε τεραστιa γκαμα μοτερ μαζικης παραγωγης και πωλησεων.

ΤΟ ΕΡΩΤΗΜΑ ΕΙΝΑΙ , ΕΙΝΑΙ ΕΤΟΙΜΟΙ ΟΙ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΕΣ ΓΙΑ ΤΕΤΟΙΑ ΜΟΤΕΡ? Ειναι πολυς ο κοσμος που αγνοει πως χρησημοποιουμε σωστα ενα τουρμποκινητηρα. Ναι! Oφειλουμε να παραδεχτουμε οτι τα τουρμπο-μοτερ ειναι "ειδικα μοτερ" και θελουν "ειδικη μεταχειρηση" ακομη και αν για λογους marketing, οι κατασκευαστες επιμενουν να δηλωνουν οτι δεν υποαρχει τιποτα διαφορετικο στην χρηση τους σε σχεση με ενα ατμοσφαιρικο.

Παμε να δουμε λοιπον τους ατυπους κανονες:

-ΧΡΥΣΟΣ ΚΑΝΟΝΑΣ: Φροντιζουμε παντα να ζεσταινουμε τα λαδια (αγνοουμε την θερμοκρασια νερου) πριν ξεκινησουμε να δουλευουμε τα τουρμπο. Θερμοκρασια λειτουργιας για το λαδι ,θεωρουμε τους 70+ βαθμους κελσιου. Η πιεση της τουρμπινας με κρυο λαδι μπορει (πιθανοτα) να προκαλεσει ραγισμα στα κεραμικα της με τα γνωστα σε ολους μας αποτελεσματα (απωλεια πιεσης, διαρροη λαδιου, πτωση αποδοσης και CEL φωτακια στο ταμπλω μας).

Αυτο που δεν ξερει ο πολυς κοσμος ειναι οτι το λαδι χρειαζεται ΠΟΛΥ παραπανω ωρα απο το νερο , για να πιασει την θερμοκρασια του. Οποτε μην γελιεστε οταν βλεπετε τον θερμοστατη νερου να φτανει στα 90-100. θΘα τολμουσα να πω οτι χρειαζεται ισως και τον 5πλασιο-7πλασιο χρονο να ερθει σε παρομοια επιπεδα θερμοκρασιας με το νερο μας.

-Αποφευγουμε να κανουμε παρατεταμενα πατηματα σε υψηλες ταχυτητες. Πρεπει να καταλαβουμε οτι η χρηση του τουρμπο αποσκοπει στην ενισχυση της ελαστικοτητας του κινηρα σε ολο τοφασμα των στροφων ,οπου απο εκει και περα να διατηρησουμε με σταθερο γκαζι την επιθυμητη ταχυτητα που εχουμε επιτυχει. Πιεση εχουμε μονο κατα την επιταγχυνση και οχι κατα την διατηρηση σταθερης ταχυτητας.

Η συνεχομενη πιεση σε υψηλα επιπεδα στροφων κρατωντας για παρατεταμενο χρονο το μοτερ και τις τουρμπινες σε full boost, αυξανει υπερβολικα τις θερμοκρασιες στο μοτερ και τις τουρμπινες. Εκει λοιπον που πιεζουμε το μοτερ για να βγαλουμε οσο περισσοτερη τελικη γινεται ,εκει ειναι που ρισκαρουμε το ραγισμα του μπλοκ , των εμβολων (που εχουν πλεον μαλακωσει απο τις υπερβολικες θερμοκρασιες)

-Αποφευγουμε τα επαναλαμβανομενα πατηματα. Σε αυτους που αρεσει να κανουν τα πατηματακια τους (ή να οδηγουν γρηγορα) , θα πρεπει να δινουν χρονο στο μοτερ να κρυωσει μεταξυ των πατηματων. Ολοι ξερουμε οτι μετα απο 2-3 πατηματα η αποδοση των τουρμπινων αρχιζει και πεφτει. Λιγοτεροι ξερουν οτι αυτο οφειλεται στο γεγονος οτι το intercooler εχει χασει την ικανοτητα ψυξης του αερα εισαγωγης και ως γνωστον θερμοτερος αερας = λιγοτερο οξυγονο στον ιδιο ογκο αερα = λιγοτερο αποδοτικη καυση στον θαλαμο καυσης. Αυτο ομως που ακομη πιο λιγοι δεν ξερουν ειναι οτι επιπτωση αυτου , ειναι η αυξηση πιθανοτητας για πυρακια ή ακομη χειροτερα detonation. Τα πυρακια σε on-boost κατασταση, προκαλουν σημαντικη ζημια στα εντοσθια του μοτερ και σε ακραια κατασταση ενα detonation μπορει μονομιας να καταστρεψει το μοτερ μας.

-Αφηνουμε "λιγο" το μοτερ να δουλεψει πριν το σβησουμε. Μετα απο γρηγορη βολτα , καλο ειναι να υπολογιζουμε καποια χιλιομετρα πριν τον τελικο προορισμο μας με ηρεμη λειτουργια ωστε να δωσουμε την δυνατοτητα στις τουρμπινες να ριξουν στροφες.

Εφοσον σβησουμε το μοτερ , η φτερωτη συνεχιζει να περιστρεφεται. Αν δεν της εχουμε δωσει την δυνατοτητα να ριξει ταχυτητα περιστροφης , με το σβησιμο του μοτερ (οπου σταματα η κινηση/ανακυκλωση λαδιου μεσα στο μοτερ & την τουρμπινα) συνεχιζει να περιστρεφεται χωρις ομως να λιπαινεται. Αυτο μπορει να προκαλεσει σημαντικη ζημια στην φτερωτη.

Φυσικα πολλα απο τα μοντερνα αυτοκινητα εχουν αντλιες οι οποιες ενεργοποιουνται με το σβησιμο της μηχανης και φροντιζουν να ψυχουν την τουρμπινα και σε αυτη την περιπτωση (ομολογω δεν ξερω τι γινεται με τα group vag).

Aυτα τα ολιγα ...με απλα λογια. Οποιος θελει μπορει να συμπληρωσει η να διορθωσει τα ανωτερω (με δεδομενο οτι ΔΕΝ ειμαι μηχανικος ,απλα εχω αρρωστια με τα τουρμπομοτερια ;) )

Edited by Panosz
Link to comment
Share on other sites

Κοιτα εδω http://www.vwclub.gr/vwforum/index.php?showtopic=34380 ;)

Πολυ φροντιδα ποια αυτα τα τουρμπο βρε παιδια!!

Μπραβο για τον κοπο σου!

Edited by diMake
Link to comment
Share on other sites

Κοιτα εδω http://www.vwclub.gr/vwforum/index.php?showtopic=34380 ;)

Πολυ φροντιδα ποια αυτα τα τουρμπο βρε παιδια!!

Μπραβο για τον κοπο σου!

Τhx ...το ειδα και αυτο. Απλα βλεποντας ΠΟΛΛΟΥΣ να σχολιαζουν "προβλημα" τουρμινας ειπα να δωσω με bulletpoints καποιες αποψεις για παιδια που πιθανα δεν γνωριζουν.

Link to comment
Share on other sites

-Αφηνουμε "λιγο" το μοτερ να δουλεψει πριν το σβησουμε. Μετα απο γρηγορη βολτα , καλο ειναι να υπολογιζουμε καποια χιλιομετρα πριν τον τελικο προορισμο μας με ηρεμη λειτουργια ωστε να δωσουμε την δυνατοτητα στις τουρμπινες να ριξουν στροφες.

Εφοσον σβησουμε το μοτερ , η φτερωτη συνεχιζει να περιστρεφεται. Αν δεν της εχουμε δωσει την δυνατοτητα να ριξει ταχυτητα περιστροφης , με το σβησιμο του μοτερ (οπου σταματα η κινηση/ανακυκλωση λαδιου μεσα στο μοτερ & την τουρμπινα) συνεχιζει να περιστρεφεται χωρις ομως να λιπαινεται. Αυτο μπορει να προκαλεσει σημαντικη ζημια στην φτερωτη.

Φυσικα πολλα απο τα μοντερνα αυτοκινητα εχουν αντλιες οι οποιες ενεργοποιουνται με το σβησιμο της μηχανης και φροντιζουν να ψυχουν την τουρμπινα και σε αυτη την περιπτωση (ομολογω δεν ξερω τι γινεται με τα group vag).

Aυτα τα ολιγα ...με απλα λογια. Οποιος θελει μπορει να συμπληρωσει η να διορθωσει τα ανωτερω (με δεδομενο οτι ΔΕΝ ειμαι μηχανικος ,απλα εχω αρρωστια με τα τουρμπομοτερια ;) )

Νομίζω υπάρχει και στους κινητήρες μας.

Link to comment
Share on other sites

Πολυ καλος!! Αρκετα ψαγμενος!! :pardon: Μπραβο...

Ναι, εχουν και τα μοτερ μας αντλια νερου, ωστε να ψυχει την τουρμπινα.. Αυτο ομως δεν αναιρει το δι-τρι-λεπτο στο ρελαντι πριν σβησουμε το μοτερ....

Link to comment
Share on other sites

νομίζω μόνο σε αυτά που έχουν μόνο Turbo σε όσα έχουν compressor + Turbo δεν το έχουν εάν κάνω λάθος διορθώστε με

Link to comment
Share on other sites

Δεν κανει 5πλασιο με 7πλασιο χρονο το λαδι για να ζεσταθει.Ειναι υπερβολη.

Edited by NASOS_ea
Link to comment
Share on other sites

Δεν κανει 5πλασιο με 7πλασιο χρονο το λαδι για να ζεσταθει.Ειναι υπερβολη.

Μπορει να εχεις δικιο...το νερο θελει γυρω στα 4-5 λεπτα να πιασει θερμοκρασια. Το λαδι θελει 15'το πολυ 20'(με τις ατμοσφαιρικες θερμοκρασιες που εχουμε αυτη την περιοδο).

Link to comment
Share on other sites

Μπορει να εχεις δικιο...το νερο θελει γυρω στα 4-5 λεπτα να πιασει θερμοκρασια. Το λαδι θελει 15'το πολυ 20'(με τις ατμοσφαιρικες θερμοκρασιες που εχουμε αυτη την περιοδο).

Αν εχεις τετοια εξωτερικη θερμοκρασια που σε 4 λεπτα πιανει 90 το νερο, μεσα σε δεκα λεπτα εχει πιασει κ το λαδι.

Link to comment
Share on other sites

Δεν κανει 5πλασιο με 7πλασιο χρονο το λαδι για να ζεσταθει.Ειναι υπερβολη.

σωστα...θελει περιπου ενα 20λεπτο με κυριλε οδηγηση!Χωρις τουρμπισμα κτλπ..Να πηγαινεις με υποπιεση δηλαδη!Και επισης να πω οτι τα vw σε μαμα συνθηκες ειναι "αλεξισφαιρα" εν μερη δηλαδη το εχουν μελετησει οτι πολλοι που δεν ασχολουνται θα μπαινουν στο αμαξι και απευθειας θα το λιωνουν λογω βιασυνης-εξυπναδας κτλπ(δεν λεω οτι μπορει να μην εχει γινει απλα ειναι λιγα περιστατικα και εγω προσωπικα δεν ξερω καποιο)!Οποτε δεν ειναι ευκολο να ραγισει μπλοκ να χτυπισει βαλβιδες..Απλα το σιγουρο ειναι οτι η τουρμπινα απλα θα "πεθανει" πιο γρηγορα απο οτι σε εναν που την περιποιειται καλυτερα!

Edited by Golf_Mk2
Link to comment
Share on other sites

σωστα...θελει περιπου ενα 20λεπτο με κυριλε οδηγηση!Χωρις τουρμπισμα κτλπ..Να πηγαινεις με υποπιεση δηλαδη!

Αναλογα την εξωτερικη θρμοκρασια.

Link to comment
Share on other sites

Αναλογα την εξωτερικη θρμοκρασια.

ε καλα σιγουρα αλλα ακομα και -1 να εχει αντε να αργησει μερικα λεπτα παραπανω!Εγω μιλαω για κανονικη θερμοκρασια 15-25 βαθμους!

Link to comment
Share on other sites

ε καλα σιγουρα αλλα ακομα και -1 να εχει αντε να αργησει μερικα λεπτα παραπανω!Εγω μιλαω για κανονικη θερμοκρασια 15-25 βαθμους!

Και φυσικα αναλογα και που κινειται το αυτοκινητο.Εμενα π.χ. βγαινει αμεσως εθνικη.Καλο θα ηταν να ειχαμε ενδειξη στο καντραν.

Link to comment
Share on other sites

Αν εχεις τετοια εξωτερικη θερμοκρασια που σε 4 λεπτα πιανει 90 το νερο, μεσα σε δεκα λεπτα εχει πιασει κ το λαδι.

Ξεκινησα το πρωι απο το σπιτι μου, σε δυο-τρια φαναρια (υπολογιστε αποσταση απο ΣΕΦ μεχρι Φλοισβο περιπου)ειχα πιασει σχεδον 90 βαθμους.

Αυτο ειναι με το ζορι 5 λεπτα , δεν ειναι?

Link to comment
Share on other sites

Με τις τωρινές θερμοκρασίες, όταν το νερό φθάσει στους 90 τότε η ένδειξη λαδιού είναι περίπου στους 50.Διαδρομή ~ 3ΚΜ και ~10 λεπτά.Για τους 70 θέλει ακόμα κανά 5λεπρο.

Link to comment
Share on other sites

Κοιτα εδω http://www.vwclub.gr/vwforum/index.php?showtopic=34380 ;)

Πολυ φροντιδα ποια αυτα τα τουρμπο βρε παιδια!!

Μπραβο για τον κοπο σου!

Πολύ σωστά,όλα όσα γράφεις. Αν όλοι τα εφάρμοζαν,τα προβλήματα θα ήταν μηδαμινά.

Link to comment
Share on other sites

Πολυ καλος!! Αρκετα ψαγμενος!! ;) Μπραβο...

Ναι, εχουν και τα μοτερ μας αντλια νερου, ωστε να ψυχει την τουρμπινα.. Αυτο ομως δεν αναιρει το δι-τρι-λεπτο στο ρελαντι πριν σβησουμε το μοτερ....

Νομιζω οτι εισαι λαθος.. το μονο που χρειαζεται ειναι 5 λεπτα ομαλη οδηγηση σε χαμηλες στροφες πριν σβησουμε το κινητηρα.. με το να τον αφηνουμε στο ρελαντι δε κερδιζουμε κατι... διορθωστε με αν ειμαι λαθος εγω..

Link to comment
Share on other sites

Νομιζω οτι εισαι λαθος.. το μονο που χρειαζεται ειναι 5 λεπτα ομαλη οδηγηση σε χαμηλες στροφες πριν σβησουμε το κινητηρα.. με το να τον αφηνουμε στο ρελαντι δε κερδιζουμε κατι... διορθωστε με αν ειμαι λαθος εγω..

Σωστος εισαι και εσυ.

Επειδη εχω θερμοκρασια λαδιων. Στο 122αρι που ειναι υδροψυκτο και στο ρελαντι η θερμοκρασια λαδιων πεφτει. Στα 160ρια δεν ειμαι σιγουρος αν θα πεσει..

Link to comment
Share on other sites

Πολύ σωστά,όλα όσα γράφεις. Αν όλοι τα εφάρμοζαν,τα προβλήματα θα ήταν μηδαμινά.

Και οι δυο αποψεις φερνουν αποτελεσμα...απλως αυτο που αναφερεις εσυ ειναι περισσοτερο ωφελιμο για τον κινητηρα. Εγω προσωπικα μισω να τον αφηνω στο ρελαντι. Οποτε φροντιζω να ειμαι καλο παιδι πριν σταματησω το αμαξι. Αυτο αλλωστε προτεινα και στο αρχικο ποστ.

Link to comment
Share on other sites

Σωστος εισαι και εσυ.

Επειδη εχω θερμοκρασια λαδιων. Στο 122αρι που ειναι υδροψυκτο και στο ρελαντι η θερμοκρασια λαδιων πεφτει. Στα 160ρια δεν ειμαι σιγουρος αν θα πεσει..

στα 160άρια η θερμοκρασία ΑΝΕΒΑΙΝΕΙ στο ρελαντί

το έχω τσεκάρει στο δικό μου

(μιλάω για καλοκαίρι)

Link to comment
Share on other sites

Πολύ σωστά,όλα όσα γράφεις. Αν όλοι τα εφάρμοζαν,τα προβλήματα θα ήταν μηδαμινά.

Στο βιβλιαρακι του κατασκευαστη αυτο λεει.. :sorry:

Εγω προσωπικα, τα τελευταια 2-3 λεπτα της διαδρομης μου τα παω χαλαρα, και μετα το αφηνω και κανα 2λεπτο στο ρελαντι....

Μαλιστα αν το εχω πατησει αρκετα και δεν εχω περιμενει αρκετα μεχρι να το σβησω, τοτε ακουγεται η ηλεκτρικη αντλια που παγωνει το συστημα(οχι το βεντιλατερ)..

Τωρα πλεον εχω μαθει ποσο χρονο χρειαζομαι μεχρι να το σβησω.. :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Πολυ καλο το τοπικ σου :sorry: .Απλα πραγματα που πρεπει να τα εφατμοζουμε ολοι για να μην εχουμε προβλημα και που δυστηχως ενα πολυ μικρο ποσοστο που οδηγει turbo αμαξια τα γνωριζει.Οι περισσοτεροι νομιζουν οτι ειναι σαν τα ατμοσφαιρικα με ο,τι συνεπαγεται αυτο.

Link to comment
Share on other sites

Καλημέρα παιδιά!!!!

Πολύ χρήσιμο θέμα. Μπράβο για τον κόπο και ευχαριστούμε για τις συμβουλές. Εμένα με ελεεινά ήπια οδήγηση το πρωί μπορεί να κάνω και 8 χιλιόμετρα (χωρίς φανάρια) μέχρι να φτάσουν τα λάδια τους 50 βαθμούς ώστε να δείχνει θερμοκρασία το όργανο. Κατά 99% των περιπτώσεων περιμένω και 2 λεπτά ρελαντί, τώρα τελευταία το σβήνω χωρίς να περιμένω εφόσον η θερμοκρασία λαδιών είναι κάτω από 80 βαθμούς περίπου. Δηλαδή όταν δεν έχουν προλάβει να ζεσταθούν τα λάδια. Για το ρελαντί και τα 160ρια που είπε κάποιος έχω παρατηρήσει το καλοκαίρι επειδή έκανα μια συγκεκριμμένη διαδρομή γρήγορα και τα λάδια έφταναν 110 βαθμούς, το άφηνα 2-3 χιλιόμετρα χωρίς πολύ πίεση και στο ρελαντί μέχρι και 10 λεπτά. Η θερμοκρασία των λαδιών ασχέτως εξωτερικής (δεν ήταν πάνω από 30 λόγω υψομέτρου βέβαια) ερχόταν πάντα κοντά στους 90-93, κάτι που μου φαίνεται πλέον λογικό αφού διάβασα εδώ και έμαθα ότι τα λάδια ψύχονται από το ψυκτικό.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.