Jump to content

nasos33

Members
  • Posts

    2
  • Joined

  • Last visited

About nasos33

Other Info

  • Car Type
    Not a VW car

nasos33's Achievements

VWClub Member

VWClub Member (1/1)

0

Reputation

  1. Παρακαλώ μεταδώστε το παρακάτω κείμενο, σε forums, social networks, e-mails. Αφορά την υγεία όλων μας. Η ζημιά στον καταλύτη δεν είναι ορατή, και συχνά δεν γίνεται αισθητή κατά την οδήγηση. Αυτός είναι και ο λόγος που αρκετά αυτοκίνητα (περίπου 1 στα 3 στην Αθήνα) κυκλοφορούν με χαλασμένο καταλύτη για χρόνια. Γι'αυτό χρειάζεται ένας έλεγχος σε συνεργείο (Κάρτα Ελέγχου Καυσαερίων), ή σε ΚΤΕΟ, για για να διαπιστωθεί τυχόν βλάβη. Επίσης το "σπρώξιμο" καταλυτικού αυτοκινήτου, για να πάρει μπροστά η μηχανή, χαλάει τον καταλύτη, και τον καθιστά άχρηστο. Η ίδια ζημιά γίνεται και από τα νοθευμένα καύσιμα. Ακόμα και να μην σας περισσεύουν χρήματα για την αλλαγή του καταλύτη με έναν αυθεντικό καινούργιο, υπάρχουν και πιστοποιημένοι ιμιτασιόν καταλύτες που στοιχίζουν ελάχιστα. Ενα καταλυτικό αυτοκίνητο με χαλασμένο καταλύτη ρυπαίνει 10 φορές περισσότερο απο ενα παλιό συμβατικής τεχνολογίας αυτοκίνητο. Δεν υπάρχει καμία δικαιολογία για την αντικατάσταση του χαλασμένου καταλύτη. Διαφορετικά μετατρέπουμε το αυτοκίνητο μας σε ενα φονικό όπλο. Βενζόλιο: Το βενζόλιο (C6H6) είναι ένας αρωματικός υδρογονάνθρακας που βρίσκεται στην βενζίνη. Σε μεγάλες πόλεις όπως η Αθήνα αποτελεί τον πιο χαρακτηριστικό ρύπο του νέφους. Τα επίπεδα του βενζολίου αυξάνονται από την κυκλοφορική συμφόρηση, τους κατεστραμμένους καταλύτες και την κακή συντήρηση των μηχανών. Οι συγκεντρώσεις που θέτει η Ε.Ε. είναι 5 μγρ/κ.μ. Δυστυχώς στην Αθήνα καταμετρώνται τιμές 13-14 μγρ/κ.μ. Τιμές αρκετά μεγαλύτερες απο αντίστοιχες πληθυσμιακά μεγαλουπόλεις ανά τον κόσμο, και πενταπλάσιες απο Ευρωπαικές πόλεις. Οι μεγαλύτερες συγκεντρώσεις έχουν καταμετρηθεί στο κέντρο της πόλης και στις εισόδους της Αττικής οδού. Το βενζόλιο είναι εξαιρετικά επικίνδυνο διότι μακροχρόνια έκθεση σε αυτό, προκαλεί καρκινογενέσεις και λευχαιμία. Τι μέτρα πρέπει να ληφθούν? 1.Έλεγχος και αντικατάσταση των χαλασμένων καταλυτών. Ολα τα αυτοκίνητα πρέπει να έχουν καταλύτη που να λειτουργεί σωστά. 2.Μείωση της κυκλοφορίας των αυτοκινήτων. 3.Ανάπτυξη του αστικού και περιαστικού πρασίνου. Τα δάση απορροφούν εώς και το 40% των ρύπων. Όταν καίγονται, ενισχύεται το νέφος και η ερημοποίηση. Κίνδυνοι για την υγεία: Το βενζόλιο είναι μία ιδιαίτερα τοξική χημική ένωση. Όταν εισπνέεται σε μεγάλες ποσότητες μπορεί να προκαλέσει ζάλη, ταχυκαρδία, πονοκεφάλους, σύγχυση και αναισθησία, ακόμα και το θάνατο. Επίσης όταν βρίσκεται σε μεγάλες συγκεντρώσεις στα τρόφιμα μπορεί να προκαλέσει ερεθισμό, ζάλη, ταχυκαρδία, τάση για εμετό, σπασμούς και το θάνατο. Μακροχρόνια έκθεση σε βενζόλιο έχει σημαντικές επιπτώσεις στην υγεία του ανθρώπου και κυρίως στο αίμα. Καταστρέφει το μυελό των οστών και μπορεί να προκαλέσει την εμφάνιση αναιμίας. Επίσης μπορεί να προκαλέσει υπερβολική αιμορραγία και να μειώσει την ικανότητα του ανοσοποιητικού συστήματος αυξάνοντας τις πιθανότητες μόλυνσης. Τέλος, το βενζόλιο θεωρείται καρκινογόνο για τον άνθρωπο, μακροχρόνια έκθεση σε υψηλές συγκεντρώσεις μπορεί να προκαλέσει την εμφάνιση λευχαιμίας. Πριν από πέντε ακριβώς χρόνια στοιχεία του Ευρωπαϊκού Προγράμματος APHEIS, που μελετά τη ρύπανση και τις επιπτώσεις στην υγεία σε πάνω από 30 ευρωπαϊκές πόλεις, έδειξαν ότι στην Αθήνα, στους 100.000 θανάτους ετησίως, οι 873 σχετίζονται με την ατμοσφαιρική ρύπανση. Δηλαδή μιλάμε για σχεδόν 1 στους 115 θανάτους! Περισσότερες πληροφορίες απο την εφημερίδα Καθημερινή. Κείμενο του Γιάννη Ελαφρού: Bενζόλιο, κίνδυνος χωρίς όρια Kαρκινογόνο ακόμη και σε μικρές συγκεντρώσεις, αποκαλύπτει έρευνα Aμερικανών επιστημόνων Eκτεθειμένοι στις βλαβερές συνέπειες ενός από τους πιο «μοντέρνους» ρύπους, το βενζόλιο, είναι οι κάτοικοι των HΠA, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα Aμερικανών επιστημόνων, οι οποίοι επισημαίνουν ότι ακόμα και κάτω από το όριο ασφαλείας που έχει θέσει η κυβέρνηση, η χημική αυτή ένωση προκαλεί ανεπανόρθωτες βλάβες στην ανθρώπινη υγεία. Tο βενζόλιο απελευθερώνεται σε σημαντικές ποσότητες στην ατμόσφαιρα από τα καταλυτικά αυτοκίνητα, ειδικά όταν οι καταλύτες είναι κατεστραμμένοι ή φθαρμένοι (άρχισε να χρησιμοποιείται αντί του μολύβδου, που βρέθηκε ότι προκαλεί εγκεφαλικές βλάβες), ενώ χρησιμοποιείται στη βιομηχανία και περιέχεται και στα τσιγάρα. Eρευνες έχουν δείξει ότι η πρόσληψη βενζολίου από τον άνθρωπο συνδέεται με τη λευχαιμία και γενικά με την καρκινογένεση. Γι’ αυτό, τόσο οι HΠA όσο και η Eυρωπαϊκή Eνωση θέσπισαν αυστηρά όρια για τις εκπομπές του συγκεκριμένου ρύπου. Σήμερα, όμως, τα όρια αυτά αμφισβητούνται. Συγκεκριμένα, μια ερευνητική ομάδα υπό τον δρα Mάρτιν Σμιθ, του Πανεπιστημίου Mπέρκλεϊ της Kαλιφόρνια, σε συνεργασία με το Kέντρο Πρόληψης των Aσθενειών στο Πεκίνο, βρήκαν ότι ακόμα και όσοι εκτίθενται σε επίπεδα βενζολίου κάτω από το όριο που έχει θέσει η αμερικανική κυβέρνηση, εμφανίζουν σημαντική πτώση των λευκών αιμοσφαιρίων! Oι ερευνητές εξέτασαν για 16 μήνες 250 εργάτες κινεζικού εργοστασίου κατασκευής παπουτσιών, που χρησιμοποιούσε βενζόλιο στην παραγωγή και συνέκριναν τα ευρήματα με τα δείγματα από εργάτες παρακείμενου εργοστασίου παπουτσιών, όπου δεν χρησιμοποιούνταν βενζόλιο (οι υπόλοιπες συνθήκες ζωής και εργασίας, μεταξύ των δύο εργασιακών ομάδων, ήταν ίδιες). Oι ερευνητές επικέντρωσαν τη μελέτη τους στις συνέπειες του βενζολίου στο αίμα. Σύμφωνα με τη δημοσίευση που έγινε στο περιοδικό Science, οι εργάτες που δούλευαν υπό την επίδραση βενζολίου παρουσίασαν μειωμένες ποσότητες λευκών αιμοσφαιρίων και αιμοπεταλίων. Eπιπλέον οι ερευνητές κατέγραψαν σημαντικές ενδείξεις μακροπρόθεσμων βλαβών στην υγεία, αλλοιώσεις στο αίμα, καθώς και πρώιμα σημάδια που συνδέονται με τη λευχαιμία. Mάλιστα, η μείωση των λευκών αιμοσφαιρίων ήταν τόσο μεγαλύτερη όσο υψηλότερα ήταν τα επίπεδα βενζολίου. Για παράδειγμα, οι εργαζόμενοι που είχαν εκτεθεί σε συγκεντρώσεις βενζολίου πάνω από 10 μέρη στο εκατομμύριο (ppm) είχαν περίπου 24% λιγότερα λευκά αιμοσφαίρια, σε σχέση με τους εργαζόμενους του ελεύθερου από βενζόλιο εργοστασίου. Oι εργαζόμενοι που εκτίθενται σε επίπεδα βενζολίου 1 ppm -που είναι το θεσπισμένο όριο στις HΠA- παρουσίαζαν μια πτώση της τάξης του 15%. Δηλαδή οι ερευνητές βρήκαν ότι συγκεντρώσεις ακόμα και στο όριο μπορούν να προκαλέσουν σημαντικές αρνητικές επιδράσεις στην ανθρώπινη υγεία. Δεν είναι τυχαίο ότι στα συμπεράσματα της μελέτης τους έθεσαν το ερώτημα για την ανάγκη επανεξέτασης των ορίων. Πιο αυστηρη νομοθεσία Oσον αφορά την ιατρική εικόνα της έρευνας, αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι το βενζόλιο προκάλεσε μείωση των λευκών αιμοσφαιρίων σε μια ευρεία γκάμα κυττάρων των εργατών, πράγμα που οδηγεί τους επιστήμονες στο συμπέρασμα ότι το βενζόλιο μάλλον πλήττει κάποιους πρόδρομους τύπους κυττάρων, που διασπώνται στη συνέχεια για να δώσουν μια σειρά διαφορετικά κύτταρα. Eπιπλέον, φάνηκε ότι αυξημένη παρουσία δύο συγκεκριμένων ενζύμων επιδεινώνει την κατάσταση. Δυστυχώς, τα ένζυμα αυτά συνδέονται με την αυξημένη σωματική δραστηριότητα. Ως εκ τούτου οι ερευνητές υπογραμμίζουν ότι η σωματική άσκηση μέσα σε υψηλές συγκεντρώσεις βενζολίου δημιουργεί μεγαλύτερα προβλήματα. O Nαθανιέλ Pόθμαν από το Eθνικό Iνστιτούτο Kαρκίνου στο Mέριλαντ των HΠA σχολίασε τα συμπεράσματα λέγοντας ότι «η ρύπανση με βενζόλιο στους δρόμους μας είναι πολύ μικρότερη, αλλά ίσως χρειαστεί να επανεξεταστούν τα όρια σε αυστηρότερη κατεύθυνση». Yψηλά τα επίπεδα στην Ελλάδα H συγκέντρωση βενζολίου στους ελληνικούς δρόμους είναι πολύ μικρότερη από τις τιμές που καταγράφηκαν στην κινεζική φάμπρικα, αλλά ταυτόχρονα πολύ μεγαλύτερη από τα όρια της Eυρωπαϊκής Eνωσης, τα οποία (όντας αυστηρότερα από των HΠA) απαιτούν μέχρι το 2010 να έχουν πέσει οι συγκεντρώσεις σε 5 μικρογραμμάρια ανά κυβικό μέτρο σε ετήσια βάση. Tο προσωρινό όριο είναι 10 μγρ/κ.μ. Oι μετρήσεις που γίνονται στην Aθήνα όμως δίνουν συγκεντρώσεις 12-13 μγρ/κ.μ. Kαι όλα αυτά, ενώ όπως τονίζει ο κ. Mιχάλης Πετράκης, επιστημονικός υπεύθυνος του Iνστιτούτου Περιβάλλοντος του Aστεροσκοπείου Aθηνών, το βενζόλιο είναι καρκινογόνο ακόμα και στις μικρότερες συγκεντρώσεις. Tο «πείραμα της Kίνας» έρχεται να τον επιβεβαιώσει… Aιτία, το κυκλοφοριακό H βασική αιτία για τις αυξανόμενες συγκεντρώσεις του καρκινογόνου βενζολίου στην ατμόσφαιρα των μεγάλων ελληνικών πόλεων είναι το κυκλοφοριακό πρόβλημα και η υπερπληθώρα αυτοκινήτων, καθώς και η κυκλοφορία εκατοντάδων χιλιάδων οχημάτων με κατεστραμμένους ή φθαρμένους καταλύτες που «ξερνούν» βενζόλιο και άλλους ρύπους. Σύμφωνα με εκτιμήσεις του Eθνικού Mετσόβιου Πολυτεχνείου, μόνο στην Aθήνα κυκλοφορούν τουλάχιστον 200.000 αυτοκίνητα με ακατάλληλους καταλύτες, χωρίς ουσιαστικά κανένα έλεγχο. Kάθε αυτοκίνητο με απενεργοποιημένο καταλύτη ρυπαίνει δέκα φορές περισσότερο από ένα παλιό συμβατικής τεχνολογίας αυτοκίνητο, το οποίο αντικαταστάθηκε για να καταπολεμηθεί το νέφος! Aκόμα πιο επικίνδυνη είναι η κατάσταση στους χώρους επεξεργασίας, αποθήκευσης, μεταφοράς και εμπορίας της αμόλυβδης βενζίνης, καθώς και σε εργοστάσια όπου χρησιμοποιείται βενζόλιο, όπου κανονικά πρέπει να γίνουν ξεχωριστοί έλεγχοι για τις συγκεντρώσεις βενζολίου και να παρθούν ειδικά μέτρα προστασίας των εργαζομένων. Στα πρατήρια βενζίνης Mετρήσεις που είχαν γίνει πάντως πρόσφατα από επιστήμονες του Πανεπιστημίου Aθηνών (Aναστάσιος Σολδάτος, Eυάγγελος Mπακέας και Παναγιώτης Σίσκος) έδειξαν ότι οι συγκεντρώσεις στα πρατήρια βενζίνης ξεπερνούν τα όρια, ακόμα και τα όρια επιβολής έκτακτων μέτρων. Tο επιπλέον πρόβλημα είναι ότι το βενζόλιο των βενζινάδικων δεν πλήττει μόνο τους εργαζόμενους σε αυτά ή τους πελάτες, αλλά και τους γείτονες! Eιδικά σε περιπτώσεις όπου τα βενζινάδικα βρίσκονται σε υπόγεια ή ισόγεια πολυκατοικιών, οι επικίνδυνες επιδράσεις για τους κατοίκους των κτιρίων αυτών είναι έντονες. Kαι δυστυχώς υπάρχουν 130 τέτοια πρατήρια στην Aττική και άλλα 120 στη Θεσσαλονίκη. 700.000 Ι.Χ. με χαλασμένους καταλύτες Αδιαφορία οδηγών και ανεπαρκείς έλεγχοι έχουν αποτέλεσμα την επιβάρυνση του αέρα με βενζόλιο και άλλους καρκινογόνους ρύπους Πάνω από μισό εκατομμύριο καταλυτικά αυτοκίνητα στην Αττική κυκλοφορούν και οπλοφορούν, «πυροβολώντας» επικίνδυνους ρύπους λόγω φθαρμένου καταλύτη! Τα αυτοκίνητα με ληγμένο καταλύτη ξερνούν καρκινογόνο βενζόλιο και άλλες βλαβερές ουσίες, λόγω του διάτρητου συστήματος ελέγχων και εποπτείας των οχημάτων, αλλά και της αδιαφορίας πολλών οδηγών. Την ίδια ώρα η αγορά μαστίζεται από καταλύτες-μαϊμούδες. «Με μέσους υπολογισμούς εκτιμάμε ότι τουλάχιστον 500.000 αυτοκίνητα στην Αττική και άλλα 200.000 στην υπόλοιπη Ελλάδα χρειάζονται αλλαγή του καταλύτη τους», λέει στην «Κ» ο κ. Κώστας Καλπαδάκης, διευθυντής εταιρείας συλλογής και ανακύκλωσης καταλυτών. Ετσι ο καταλυτικός μετατροπέας... μετατρέπεται σε πηγή εκπομπής ρύπων από μέσο αποφυγής τους. Τα καταλυτικά αυτοκίνητα ήρθαν για να αντικατασταθεί ο πολύ επικίνδυνος μόλυβδος, που υπήρχε στην παλιά βενζίνη, αλλά όταν φθαρεί ο καταλύτης, σκορπούν βενζόλιο και άλλους ρύπους. Θέλουν ιδιαίτερη μεταχείριση «Σήμερα στην Αττική κυκλοφορούν περίπου 1.500.000 καταλυτικά αυτοκίνητα. Πάνω από τα μισά θα έπρεπε να έχουν ελέγξει ή και αλλάξει τους καταλύτες τους», σημειώνει ο κ. Καλπαδάκης. Πόσω μάλλον όταν οι καταλύτες πρώτης γενιάς, δηλαδή των οχημάτων που κυκλοφόρησαν από ’92-’97, δεν ήταν τόσο ανθεκτικοί όσο οι πλέον σύγχρονοι. «Με βάση τα δικά μας στοιχεία, μόνο 150.000 αυτοκίνητα έχουν αλλάξει καταλύτες», λέει ο κ. Καλπαδάκης. Δηλαδή από υποχρέωση έγινε κίνηση καλής θέλησης! Στα αυτοκίνητα τελευταίας γενιάς η αντοχή του καταλύτη είναι αναβαθμισμένη. Αλλά αυτό δεν τον κάνει άτρωτο. «Οσο βελτιωμένοι και εάν είναι οι καταλυτικοί μετατροπείς χρειάζονται ιδιαίτερη μεταχείριση. Ο καταλύτης υφίσταται θερμική και μηχανική καταπόνηση. Απαιτείται σωστή συντήρηση του κινητήρα, ενώ πρέπει να αποτρέπεται οπωσδήποτε η προθέρμανση του αυτοκινήτου, η υπέρογκη φόρτωσή του κ.λπ. Ειδικά στις κυκλοφοριακές συνθήκες της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης η φθορά είναι πιο γρήγορη», λέει στην «Κ» ο κ. Σάκης Τσιούτρας, ερευνητής στο Ινστιτούτο Μεταφορών, που βρίσκεται στη Θεσσαλονίκη. Μεγάλη ζημιά γίνεται από τα νοθευμένα καύσιμα. «Στην περίπτωση αυτή ο καταλύτης δηλητηριάζεται», σημειώνει. Και στη συνέχεια δηλητηριάζει... Πώς εντοπίζεται το πρόβλημα στον καταλύτη; Κατ’ αρχήν, μέσω του ελέγχου των εκπομπών. Ομως, η Κάρτα Ελέγχου Καυσαερίων –παλιότερα τουλάχιστον– έβγαινε συχνά από το... τηλέφωνο. Σήμερα, σύμφωνα με εκτιμήσεις ανθρώπων της αγοράς, τα περισσότερα συνεργεία προσέχουν, καθώς δεν αξίζει για λίγα ευρώ να διακινδυνεύσουν ένα βαρύ πρόστιμο. Αλλά πολλοί ιδιοκτήτες Ι.Χ. απλά δεν βγάζουν κάρτα. Οπως δεν περνούν και από τα ΚΤΕΟ, όπου επίσης θα μπορούσε να εντοπιστεί το πρόβλημα. Ερευνα του ΤΕΙ Θεσσαλονίκης έδειξε ότι το 40% των αυτοκινήτων δεν έχει περάσει ΚΤΕΟ, ενώ το 42% δεν έχει βγάλει κάρτα ελέγχου καυσαερίων. Στην Αττική τα πράγματα είναι πολύ χειρότερα, καθώς υπολογίζεται ότι τουλάχιστον 700.000 οχήματα δεν έχουν περάσει ποτέ από τα ΚΤΕΟ. Τελείως ανεπαρκείς είναι όμως και οι έλεγχοι στους δρόμους. Την ευθύνη φέρει το ΥΠΕΧΩΔΕ, το οποίο διαθέτει 24 κινητές μονάδες ελέγχου στην Αθήνα. Οι έλεγχοι όμως είναι... κυριολεκτικά ενδεικτικοί, καθώς δεν υπερβαίνουν τα 10.000 Ι.Χ. τον χρόνο. Δηλαδή, περίπου 40 οχήματα ανά εργάσιμη ημέρα, για όλα τα συνεργεία! Σταγόνα στον ωκεανό της αυθαιρεσίας. Ακόμα όμως και αυτοί οι έλεγχοι είναι αποκαλυπτικοί: το 2005, το 26% των οχημάτων είχε ρυπογόνους κινητήρες! Το ένα στα οκτώ μάλιστα από τα ρυπογόνα αυτοκίνητα διέθετε Κάρτα Ελέγχου Καυσαερίων! «Είναι ανάγκη τα συνεργεία του ΥΠΕΧΩΔΕ να εντατικοποιήσουν τους ελέγχους», τονίζει ο κ. Καλπαδάκης. «Προτείναμε επίσης στους ελέγχους που κάνει η Τροχαία σε όλη την Ελλάδα να ζητείται –εκτός από άδεια, δίπλωμα οδήγησης και ασφάλεια– και η Κάρτα Καυσαερίων». Κάπως καλύτερη είναι η κατάσταση στα καταλυτικά που πουλιούνται τα δύο τελευταία χρόνια, καθώς αρκετές εταιρείες συνοδεύουν την πώληση με προσφορά δωρεάν σέρβις για μερικά χρόνια. «Τα σύγχρονα ηλεκτρονικά συστήματα ελέγχου μπορούν να ανακαλύψουν αμέσως εάν ο καταλύτης δεν δουλεύει σωστά. Στα εξουσιοδοτημένα συνεργεία δύσκολα μπορεί κάποιος να φύγει με πρόβλημα στον καταλύτη», μας λέει ο κ. Γιάννης Ζιώμας, καθηγητής στους Χημικούς Μηχανικούς του ΕΜΠ. Τι γίνεται όμως μετά τη λήξη της περιόδου δωρεάν σέρβις; Αλλά και η αντικατάσταση του καταλύτη θέλει προσοχή, καθώς «το 80% των ιμιτασιόν καταλυτών που κυκλοφορούν στην αγορά δεν έχει την απαραίτητη πιστοποίηση από το υπουργείο Μεταφορών», λέει ο κ. Καλπαδάκης. Αποκαλυπτική για την ποιότητά τους είναι η τιμή τους: μόλις 30 ευρώ! «Τόσο αγοράζουμε εμείς τους ληγμένους που πάμε για ανακύκλωση. Σκεφτείτε τι εκπομπές καυσαερίων και τι αντοχή θα έχουν». Αρκετοί έμποροι παίρνουν πιστοποίηση για δύο τύπους καταλυτών και πουλούν άλλους 20! Και εδώ όμως οι έλεγχοι είναι ανεπαρκέστατοι. Αν πρόκειται για καταλύτη αντιπροσωπείας, το κόστος είναι από 400 - 1.200 ευρώ, ανάλογα με τον τύπο του αυτοκινήτου, ενώ οι πιστοποιημένοι ιμιτασιόν στοιχίζουν έως 250 ευρώ. Η ανακύκλωση Χαμός όμως γίνεται και με την ανακύκλωση των καταλυτών, καθώς κανείς δεν ξέρει πού πηγαίνουν μετά τη χρήση τους. Κάθε διαλυτήριο και συνεργείο αυτοκινήτων πρέπει να διαθέτει ένα βιβλίο, όπου θα καταγράφεται η κίνηση των καταλυτών. «Είναι υποχρεωμένοι να τους διαθέτουν αποκλειστικά σε ειδικά αδειοδοτημένες εταιρείες για τη διαχείριση καταλυτών, οι οποίες στη συνέχεια τους στέλνουν στη Γερμανία όπου υπάρχουν ειδικές μονάδες», σημειώνει ο κ. Καλπαδάκης. «Δυστυχώς, όμως, ούτε βιβλία υπάρχουν ούτε έλεγχοι και έτσι λυμαίνονται την αγορά διάφοροι τύποι, συχνά αλλοδαποί. Εάν συνεχιστεί αυτή η ανεξέλεγκτη κατάσταση οι αδειοδοτημένες εταιρείες θα κλείσουν». Οι ρύποι περνούν στην τροφική αλυσίδα Οι ρύποι των καταλυτικών αυτοκινήτων βρίσκονται ήδη γύρω μας, σε αυξημένες μάλιστα συγκεντρώσεις σε σχέση με το εξωτερικό, αποκαλύπτοντας τα προβλήματα που υπάρχουν στη συντήρηση και στην αλλαγή των καταλυτών. Οι συγκεντρώσεις βενζολίου στην Αθήνα κινούνται, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΥΠΕΧΩΔΕ, στα 7 mg/m3, όταν η τρέχουσα τιμή-στόχος της Ε.Ε. είναι τα 10 mg/m3. Από το 2010 όμως μειώνεται στα 5 mg/m3. Αξίζει να σημειωθεί ότι το βενζόλιο θεωρείται καρκινογόνο ακόμα και σε απειροελάχιστες ποσότητες και ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας δεν έχει θέσει κάποιο όριο ασφαλείας, καθώς θεωρεί ότι τέτοιο δεν υπάρχει. Ενα αυτοκίνητο με φθαρμένο καταλύτη εκπέμπει μέχρι και δέκα φορές περισσότερο βενζόλιο, απ’ ό,τι ένα κανονικό! Μάλιστα, μπορεί να είναι πιο επιβλαβές ακόμα και από ένα όχημα χωρίς καταλύτη. Αλλά δεν είναι μόνο το βενζόλιο. Ερευνες που πραγματοποίησαν δύο λέκτορες του Εργαστηρίου Οικολογίας και Προστασίας του Περιβάλλοντος του Γεωπονικού Πανεπιστημίου (οι κ.κ. Αντωνία Ρήγα - Καρανδεινού και Κώστας Σαϊτάνης) ανίχνευσαν στο χώμα και σε φυτά δίπλα σε λεωφόρους της Αθήνας αξιόλογες συγκεντρώσεις μετάλλων που προέρχονται από τους καταλύτες. Πρόκειται για τα λεγόμενα «μέταλλα της ομάδας της πλατίνας» (πλατίνα, παλλάδιο, ρόδιο, ιρίδιο, όσμιο, ρουθήνιο), τα οποία βρίσκονται στους καταλύτες για να συγκρατούν ρύπους, όπως το μονοξείδιο του άνθρακα, οι υδρογονάνθρακες και τα οξείδια του αζώτου. Τα καυσαέρια όμως διαβρώνουν τις επιφάνειες των καταλυτών, απελευθερώνοντας τα μέταλλα αυτά στην ατμόσφαιρα. Η διασπορά τους με τη βοήθεια του αέρα και του νερού είναι μεγάλη, ενώ έχει παρατηρηθεί ακόμα και όξινη βροχή με τα στοιχεία αυτά! Η επικινδυνότητα των συγκεκριμένων ρύπων δεν είναι ακόμα γνωστή, καθώς η χρήση τους είναι σχετικά πρόσφατη, αλλά υπάρχουν ήδη αρκετές επιστημονικές δημοσιεύσεις που σημειώνουν ότι περνούν στην τροφική αλυσίδα και συσσωρεύονται στον λιπώδη ιστό. «Οσο μεγαλύτερη είναι η χρήση και η φθορά των καταλυτών προφανώς τόσο μεγαλύτερη είναι και η διασπορά των συγκεκριμένων μετάλλων», τόνισε ο κ. Κώστας Σαϊτάνης.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.