Jump to content
giannispolo

Αυτόματα Κιβώτια

Recommended Posts

Αυτόματα Κιβώτια

Στα σύγχρονης τεχνολογίας αυτόματα κιβώτια υπάρχει μικροϋπολογιστής που υπολογίζει την ιδανική ταχύτητα του οχήματος και τη δείχνει στην οθόνη. Ο οδηγός αλλάζει ταχύτητα χωρίς να αγγίζει το λεβιέ των ταχυτήτων απλά συνεχίζει να πιέζει το γκάζι όπως έκανε και προηγουμένως.

Η λίπανση του αυτόματου κιβωτίου ταχυτήτων γίνεται με τη βοήθεια αντλιών. Το λάδι διαβιβάζεται στο κέντρο του κύριου άξονα και από εκεί διαμοιράζεται στα ρουλεμάν μέσω οπών που υπάρχουν στον άξονα. Από τα έδρανα αυτά το λάδι μεταφέρεται προς τους πλανήτες και τα περιφερειακά γρανάζια με τη βοήθεια της φυγόκεντρης δύναμης, μετά κατακάθεται στον πυθμένα του κιβωτίου και εν συνεχεία επανακυκλοφορεί. Σε αυτό το σύστημα λίπανσης εκτίναξης-πίεσης, το λάδι πρέπει να ρέει σε όλα τα μέρη έτσι ώστε να απάγει τη θερμότητα που αναπτύσσεται από την τριβή των γραναζιών. Επειδή το λάδι θερμαίνεται για το λόγο που αναφέραμε προηγουμένως και η εκτίναξη του δεν είναι συνεχής υπάρχει κίνδυνος οξείδωσης.

Τα αυτόματα κιβώτια χωρίζονται σε δύο κατηγορίες. Στα κλιμακωτά κιβώτια (απλά κιβώτια) με μηχανοΰδραυλικό σύστημα ελέγχου και στα κλιμακωτά με ηλεκτροΰδραυλικό σύστημα ελέγχου (ηλεκτρονικά ελεγχόμενα). Και τα δύο είδη έχουν υδραυλικό μετατροπέα ροπής και πλανητικό σύστημα.

Κλιμακωτά με μηχανοΰδραυλικό σύστημα (Απλά κιβώτια)

Τα κιβώτια με μηχανοΰδραυλικό σύστημα ελέγχου εκτός από τα πλανητικά συστήματα και τον υδραυλικό μετατροπέα ροπής διαθέτουν τους αισθητήρες ή πληροφοριοδότες, τους επενεργητές και το σύστημα παραγωγής της πίεσης.. Στους πληροφοριοδότες ανήκουν ο μοχλός χειροκίνητης επιλογής (P,R,N,D,3,2), ο φυγοκεντρικός ρυθμιστής, η στραγγαλιστική βαλβίδα και η επαφή μηχανισμού Kick-Down. Στους επενεργητές ανήκουν οι βαλβίδες ενεργοποίησης, η ταινιοπέδη, το ελεύθερο και ο συμπλέκτης πολλών δίσκων. Το σύστημα παραγωγής της πίεσης αποτελείται από την αντλία και το υδραυλικό λάδι.

Σύστημα παραγωγής της πίεσης

Το σύστημα παραγωγής της πίεσης (αντλία) παράγει την πίεση λειτουργίας, την πίεση διαμόρφωσης, την πίεση πλήρωσης του μετατροπέα και την πίεση λίπανσης του κιβωτίου. Η αντλία οδηγείται από τον υδραυλικό μετατροπέα ροπής και είναι δρεπανοειδούς μορφής. Η πίεση λίπανσης διατρέχει το μετατροπέα, τον ψύκτη λαδιού και λιπαίνει τα έδρανα του υδραυλικού μετατροπέα και του πλανητικού συστήματος. Η πίεση λειτουργίας βρίσκεται και στο χειροκίνητο μοχλό επιλογής, στο φυγοκεντρικό ρυθμιστή και στη στραγγαλιστική βαλβίδα.

Αισθητήρες-Πληροφοριοδότες

Στους αισθητήρες ή πληροφοριοδότες ανήκει και ο χειροκίνητος μοχλός επιλογής. Βρίσκεται στο κέλυφος του συστήματος ελέγχου και ενεργοποιείται από τον οδηγό. Ανάλογα τη θέση του μοχλού επιλογής ελέγχεται η πίεση λειτουργίας προς τις βαλβίδες ενεργοποίησης. Στη θέση D και σε συνάρτηση με την πίεση διαμόρφωσης και την πίεση του φυγοκεντρικού ρυθμιστή μπορούν να εμπλακούν και οι 3 σχέσεις για την εμπρός κίνηση.

Ο φυγοκεντρικός ρυθμιστής κινείται από τον κινούμενο άξονα (έξοδος κίνησης) του κιβωτίου ταχυτήτων. Η πίεση λειτουργίας μετατρέπεται σε πίεση του ρυθμιστή. Όταν το αυτοκίνητο βρίσκεται σε ακινησία, τα αντίβαρα του ρυθμιστή βρίσκονται στη θέση ηρεμίας και η πίεση λειτουργίας μειώνεται από τις οπές εξόδου. Όταν το αυτοκίνητο αυξήσει την ταχύτητα του αυξάνεται και η ταχύτητα του φυγοκεντρικού ρυθμιστή και τα αντίβαρα φράζουν τις οπές με αποτέλεσμα η πίεση να αυξάνεται και να οδηγεί τις αντίστοιχες βαλβίδες.

Η στραγγαλιστική βαλβίδα συνδέεται μέσω συστήματος μοχλών με τη μεμβράνη ενός θαλάμου υποπίεσης. Κατά την εκκίνηση λοιπόν του οχήματος τη στιγμή που ανοίγει η πεταλούδα (υψηλή υποπίεση) η μεμβράνη κάμπτεται προς τα κάτω και συμπιέζει το ελατήριο με αποτέλεσμα η βαλβίδα να κλείνει. Έτσι η πίεση είναι διαμόρφωσης είναι μικρή. Στην αντίθετη περίπτωση που το αυτοκίνητο κινείται με μεγάλη ταχύτητα και η πεταλούδα είναι ανοιχτή (χαμηλή υποπίεση) τότε το ελατήριο της βαλβίδας είναι στην κανονική του θέση και η βαλβίδα ανοιχτή με αποτέλεσμα η πίεση διαμόρφωσης να είναι η μέγιστη. Στην περίπτωση αυτή ενεργοποιούνται οι βαλβίδες ενεργοποίησης της μεγαλύτερης σχέσης.

Τελευταία η επαφή Kickdown ενεργοποιείται όταν ο οδηγός πατήσει τέρμα το πεντάλ του γκαζιού. Σε αυτή την περίπτωση η υποπίεση πέφτει με υψηλό φορτίο στροφών οπότε αυξάνεται η πίεση διαμόρφωσης. Με την αύξηση της πίεσης διαμόρφωσης ενεργοποιούνται οι βαλβίδες και ο αντίστοιχος συμπλέκτης κίνησης για τη μικρότερη σχέση.

Επενεργητές

Στους επενεργητές εκτός από τους συμπλέκτες κίνησης ανήκουν ο συμπλέκτης μιας διεύθυνσης (“ελεύθερο”), οι βαλβίδες ενεργοποίησης και η ταινιοπέδη.

Οι βαλβίδες ενεργοποίησης χρειάζονται για να ενεργοποιούν τους αντιστοιχούν συμπλέκτες δίσκων και την ταινιοπέδη. Οι συμπλέκτες κίνησης δέχονται την πίεση λειτουργίας που δρα στο έμβολο με το οποίο πιέζονται τα δισκοειδή ελατήρια, τα οποία με τη σειρά τους πιέζουν τους δίσκους επαφής. Όταν η πίεση λειτουργίας μειωθεί τότε οι δίσκοι μέσω του ελατηρίου ανοίγουν. Η ταινιοπέδη

αποτελείται από τη χαλυβδοταινία, το υλικό τριβής, το έμβολο, το ελατήριο και το βάκτρο του εμβόλου. Όταν αυξάνεται η πίεση τότε το έμβολο πιέζεται με αποτέλεσμα να σφίγγει η χαλυβδοταινία. Για το λύσιμο του φρένου το έμβολο πιέζεται από την αντίθετη πλευρά. Τελευταία ο συμπλέκτης μιας διεύθυνσης δεν επιτρέπει την κίνηση προς διαφορετικές κατευθύνσεις. Αποτελείται από τον εξωτερικό δακτύλιο, τον εσωτερικό δακτύλιο και τα σώματα σύσφιξης που εδράζονται σένα κλωβό.

Συντάκτης: giannispolo

Edited by Bad Boy's POLO
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.