Jump to content
giannispolo

Διαφορικό-Μπλοκέ Διαφορικό

Recommended Posts

Διαφορικό

Το διαφορικά που χρησιμοποιούνται στα οχήματα έχουν τρείς άξονες, ένας εκ των οποίων παραλαμβάνει την κίνηση (πινιόν) και οι υπόλοιποι δύο μεταδίδουν την ροπή στους τροχούς (ημιαξόνια). Ο σκοπός του διαφορικού είναι να μεταφέρει τη ροπή στρέψης με ταυτόχρονη μείωση των στροφών από το κιβώτιο ταχυτήτων προς τους τροχούς. Ο υποβιβασμός των στροφών γίνεται ανάλογα των αριθμό των δοντιών της κορώνας και του πινιόν. Η κορώνα είναι μια κωνική οδοντωτή στεφάνη και εκτρέπει τη ροή ισχύος προς τα ημιαξόνια των τροχών με τη βοήθεια του πινιόν. Οι πλανήτες είναι δύο κωνικά γρανάζια μεγαλύτερα από τους δορυφόρους και βρίσκονται μόνιμα σε εμπλοκή με αυτούς. Οι πλανήτες συνδέονται με τα δύο ημιαξόνια με πολύσφηνα.

Λειτουργία του Διαφορικού

Όταν το όχημα κινείται σε ευθεία πορεία οι κινητήριοι τροχοί κινούνται με την ίδια ταχύτητα. Οι δορυφόροι σε αυτή την περίπτωση λειτουργούν σαν σφήνες και δεν κινούνται γύρω από τον άξονα τους. Όταν το αυτοκίνητο κινείται σε στροφή ο εσωτερικός τροχός διαγράφει μικρότερη απόσταση από τον εξωτερικό τροχό.Η ταχύτητα του λοιπόν (του εσωτερικού) είναι μικρότερη. Οι δορυφόροι καθώς περιστρέφονται τα ημιαξόνια και κατ'επέκταση οι πλανήτες, στρέφονται γύρω από τον άξονα τους και κυλίονται πάνω στους πλανήτες. Έτσι όσες στροφές χάνει ο εσωτερικός τροχός τις κερδίζει ο εξωτερικός τροχός.

Όταν το όχημα κινείται σε δρόμο με ανομοιόμορφο δείκτη πρόσφυσης είναι πιθανό οι κινητήριοι τροχοί να μην έχουν την ίδια πρόσφυση με το έδαφος. Σε αυτή την περίπτωση ο τροχός με τη μικρότερη πρόσφυση θα ολισθήσει (χάσιμο της πρόσφυσης) με αποτέλεσμα να ακινητοποιηθεί το όχημα. Ο ελεύθερος τροχός με μηδενική πρόσφυση δε μπορεί να μεταφέρει καθόλου ροπή και ολισθαίνει. Σε αυτές τις περιπτώσεις το διαφορικό δεν έχει τη δυνατότητα να μεταφέρει την ροπή στον τροχό που έχει πρόσφυση και το όχημα παραμένει ακινητοποιημένο. Αυτό μπορεί να αντιμετωπιστεί με τη χρήση μπλοκέ διαφορικού.

Μπλοκέ διαφορικό

Tο μπλοκέ διαφορικό διαφέρει ως προς την αρχή λειτουργίας του απλού διαφορικού η οποία συνίσταται στην εξομάλυνση των στροφών των κινητήριων τροχών. Το μπλοκέ διαφορικό χρησιμοποιεί φραγή (μπλοκάρισμα) στην εξομάλυνση έτσι ώστε κάθε τροχός να παραλάβει το ποσοστό της ροπής που είναι ικανός να μεταφέρει. Σ'ενα διαφορικό τύπου μπλοκέ παρέχεται μεγαλύτερη ροπή στον τροχό που έχει τη μεγαλύτερη πρόσφυση με το έδαφος σε αντίθεση με το απλό διαφορικό όπου το σύστημα δορυφόρων-πλανητών μεταφέρει ισόποσα τη ροπή στρέψης στους κινητήριους τροχούς.

Το μπλοκέ διαφορικό είναι ακριβώς όπως ένα απλό διαφορικό αλλά περιέχει επιπλέον ένα ελατήριο και δίσκους σύμπλεξης. Το ελατήριο ασκεί μια δύναμη πιέζοντας τους πλανήτες μέσω των δίσκων σύμπλεξης. Όταν ο ένας από τους δύο τροχούς αρχίζει να περιστρέφεται με μεγαλύτερη ταχύτητα (στροφή, ολισθηρό οδόστρωμα) τότε οι δίσκοι σύμπλεξης πιέζονται μεταξύ υπό την επίδραση του ελατηρίου και μπλοκάρει το διαφορικό. Οταν μπλοκάρει το διαφορικό τότε μεταφέρεται στον τροχό με την μεγαλύτερη πρόσφυση η μέγιστη ροπή που μπορεί να παραλάβει. Συνεπώς στο μπλοκέ διαφορικό η ροπή δε μεταφέρεται ισόποσα στους τροχούς αλλά καθορίζεται από την πρόσφυση που έχει ο κάθε κινητήριος τροχός ή στην περίπτωση του κεντρικού διαφορικού από την πρόσφυση που έχει ο κάθε κινητήριος άξονας. Το ποσοστό φραγής ή μπλοκαρίσματος στα μπλοκέ διαφορικά εκφράζεται ως ?S? και ισούται με το πηλίκο της διαφοράς ροπής στρέψης προς το άθροισμα των ροπών στρέψης επί το 100%. Είναι καθαρός αριθμός και εκφράζεται σε ποσοστό επί τις εκατό.

Συντελεστής φραγής μπλοκέ διαφορικού

Έστω ότι ο συντελεστής φραγής ενός μπλοκέ διαφορικού είναι 40%. Το συγκεκριμένο μπλοκέ μεταφέρει 40% περισσότερη ροπή στον ένα κινητήριο τροχό σε σχέση με τον άλλο. Ας υποθέσουμε ότι ο δεξιός τροχός παραλαμβάνει τηπερισσότερη ροπή στρέψης. Το ποσοστό 40% το διαιρούμε δια του 2. Στο συγκερκιμένο παράδειγμα είναι 20%. Ξέρουμε όμως ότι κάθε τροχός μεταφέρει από το συνολικό 100% της ροπής στρέψης του κινητήριου άξονα του κιβωτίου μόνο το 50% που εκτρέπεται σε κάθε ημιαξόνιο τελικώς. Έτσι για το δεξιό ο οποίος στο συγκεκριμένο παράδειγμα παραλαμβάνει το μεγαλύτερο ποσοστό έχουμε 50% +20% = 70% της μέγιστης ροπής στρέψης. Αντίστοιχα για τον αριστερό τροχό θα έχουμε 50% - 20% = 30% της μέγιστης ροπής στρέψης.

Συντάκτης: Giannispolo

Edited by Bad Boy's POLO
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.